måndag 24 mars 2014

Barfotalöpning? Både flodhästar och koben gör´t. Why not me?

Igår var jag extra glad att jag är en nörd för jag kunde med hjälp av data från telefonen utvärdera att min snitthastighet för lätt jogg sjönk från hisnande 8.17 min/km till mina "vanliga" 6.52 min/km igår.

På bara en dag.

Trixet var just den där astmamedicinen jag talade om igår. :D

Igår var det första träffen med en löpargrupp jag joinat och jag var rädd att det skulle bli sådär jobbigt det har varit senaste veckan och att jag skulle vara tvungen att stanna och hosta upp en bit lunga innan jag kunde fortsätta.

Men inte! Några doser astmamedicin och ett jämnt tempo gjorde att jag utan större ansträngning kunde jogga lätt i 30 minuter. Kändes fantastiskt bra! Dessutom var det mkt trevligt att ha sällskap, även för en lone-runner som mig!

My new pjucks!
Det som kan skådas ovan är mina nya löparskor. De kan rullas ihop, så mjuka är de. De är alltså tvärt emot de tjocka sulor man blivit invand med och ska främja en naturlig löpning. Blev väldigt nyfiken på barfotalöpning under föreläsningen som löparcoachen Mårten Westberg höll på Adelsö IF för ett par veckor sedan och därför bestämde jag att jag skulle testa. Köpte dessa idag och ser fram emot att inviga dem. På Merrells hemsida kan man se lite videos kring detta och om skorna. 

Rapport om hur det går kommer säkerligen. :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar