söndag 23 mars 2014

Ursäkta- ska du ha tillbaka din lunga?

Astma.

Ett riktigt jävla skit kan jag tala om för er som inte redan visste det.

Det tog faktiskt över 30 år innan jag fick diagnosen astma. Och det berodde inte på att jag sökte hjälp utan för att företagshälsovården är ett steg man måste igenom för att få jobba inom Stockholms läns landsting. Jag gick på olika tester av rutin och efter andningstestet skakade läkaren på huvudet. "Det här ser inte bra ut".

Det visade sig att jag hade kraftigt nedsatt förmåga att andas ut och att mina luftrör var stela. Vidare tester visade också "partikelallergi" vilket kan förklara varför jag har/hade en äcklig hosta som får folk att vända sig om i olika sammanhang. Matos, rökning, rök från eld är sådant som får lungorna att nästan hoppa ur. Lite pollenallergi på det så är ju vårtträningen som hittad. :/

Detta har ju gjort att jag helt tagit slut vid fysisk aktivitet och det har visat sig som kramp i nedre delen av magen som gör att jag får illamående om jag håller på längre än 10 minuter. Då måste jag sitta ned och kan inte gå. Jag har trott att detta enbart var dålig kondition, men det har gjort att jag haft en enorm ovilja mot att löpträna.

Vem vill känna som att de ska dö varje gång de är ett par kilometer hemifrån?

Hur som helst så fick jag nya vänner på vägen. Herr Pulmicort och Fru Ventoline är de som hjälpt mig mest. Madame Bricanyls umgänge har visat sig vara i stort sett värdelöst för mig och hon står mest och tar plats i skåpet.

Nu kommer jag till dagens slutsats. Den senaste veckans träning har varit tung, jobbig, ond, flåsig och fått mig att fundera på vad fan som är problemet rent ut sagt.
Min snitthastighet har ÖKAT vilket är rent uselt med tanke på den fina utveckling jag hade innan denna vecka (var sjuk och flyttade innan veckan, med uppehåll, men ändå)

Imorse kl 07:15 kom jag på det! Jag har ju för fasiken inte tagit Ventolinet som jag brukar! Jag har tagit Bricanyl för att jag inte hittar på Ventolinet efter flytten!!!!

Tänk om det är så enkelt att jag tar mitt Ventoline, kan andas och återgå till tidigare utveckling?

Idag är det första träffen med en löpgrupp på Adelsö som jag är med i och då ska jag leta upp och ta Ventolinet i hand och sväva fram på moln.



Eller något i den stilen.

Hittade förresten en länk om astma och löpning:

Låt inte astma hindra dig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar